Zorgmedewerkers

Welkom op de pagina voor medewerkers!

De Driehoek verzorgt informatiebijeenkomsten en vaardigheidstrainingen voor naasten en vrijwilligers. Zij zijn een onmisbare partner in het samen zorgen voor een goede dag voor de cliënt. Jij als zorgmedewerker wilt er natuurlijk wel op vertrouwen dat de zorg die door hen wordt geboden, ook kwalitatief is.

Mogen naasten en vrijwilligers dit dan? Jazeker! Welke voorwaarden hiervoor gelden kun je lezen in het hier te downloaden document.

De zorgorganisatie, en jij dus als zorgmedewerker, heeft de zorgplicht om goede informatie en instructie te geven aan de naasten en de vrijwilliger. Dit kan ook door een 1 op 1 leeractiviteit bij de cliënt of in je team.

Op deze pagina vind je materiaal dat je kunt gebruiken bij de praktijktraining. Zowel een tipkaart voor jou, het proces van aanmelding tot en met registratie, als lesmateriaal per training.

Tipkaart voor de zorgmedewerker

Hierin vind je handige tips voor jou in bijvoorbeeld het geven van instructies over een vaardigheid, het vastleggen in het ECD en het beoordelen of een vrijwilliger in staat is om de vaardigheid goed uit te voeren.

Tipkaart voor de mantelzorger of vrijwilliger

De tipkaart voor de mantelzorger of vrijwilliger geeft je inzicht in welke algemene informatie zij hebben gekregen. Denk bijvoorbeeld aan: privacy van de cliënt, samenwerken met de zorgmedewerker, hygiëne (handen en voedsel) en zorgen voor jezelf.

Mist een vrijwilliger of mantelzorger deze informatie? Op elke locatie liggen een aantal exemplaren, ook kan je dit document zelf printen.

Lesmateriaal

Hierin vind je de doelen en de opbouw van de informatiebijeenkomst en de vaardigheidstraining met alle didactische werkvormen. De lesopzet is gebaseerd op een duur van 3 uur en worden gegeven door de trainers van De Driehoek, maar je kan dit ook zelf gebruiken in de leersituatie. Ook vind je informatie over de werkprocessen van de vaardigheid in een brochure die kan dienen als een protocol om vast te stellen of de vrijwilliger ‘bekwaam’ is om de taak uit te voeren.

Op basis van de evaluaties worden de lesopzetten voortdurend geëvalueerd. Download daarom de nieuwste versie van deze website. Jullie tips en feedback zijn ook van harte welkom!

Informatiebijeenkomsten

Klik hier om toegang te krijgen tot het materiaal van:
- Omgaan met dementie


- Omgaan met iemand met NAH

- Omgaan met iemand met onbegrepen gedrag

- Omgaan met iemand met parkinson

- communiceren met en zonder woorden

- palliatieve zorg

Vaardigheidstrainingen

Klik hier om toegang te krijgen tot het materiaal van:

- Helpen bij aan- en uittrekken van steunkousen

- Helpen bij wassen en aankleden

- Helpen bij eten en drinken

- Helpen bij verplaatsen

- Helpen bij de mondzorg

Veel gestelde vragen

Hoe weet ik dat een mantelzorger of vrijwilliger een centrale training heeft gevolgd?

Klap in/uit

Na afloop wordt de lijst van aanwezigen aan de contactpersoon binnen uw organisatie doorgegeven.

Waar kan ik mijn suggesties of feedback (algemeen/lesmateriaal/etc.) kwijt?

Klap in/uit

Neem contact op met de contactpersoon van jouw organisatie of mail naar info@leernetwerkdedriehoek.nl

Wat als ik een mantelzorger/vrijwilliger niet bekwaam vind?

Klap in/uit

Ga dan het open, eerlijke gesprek aan met de mantelzorger/vrijwilliger en bekijk wat dan nodig is. Je kunt kijken of iemand extra instructie of training nodig heeft. Dit kan ertoe leiden dat iemand wel (weer) bekwaam wordt. Zo niet, dan is het niet verantwoord (meer) om degene de handeling uit te laten voeren.

Welke algemene informatie hebben mantelzorgers/vrijwilligers standaard nodig?

Klap in/uit

Zie hiervoor de tipkaart voor mantelzorgers en vrijwilligers.

Wat is het juridische verschil tussen mantelzorger en vrijwilliger en wat betekent dat voor mij?

Klap in/uit

Zie hiervoor het document juridische kaders.

Training voor medewerkers


Er is een nieuw aanbod van het Leernetwerk De Driehoek voor medewerkers. Het doel van de bijeenkomsten is om je kennis en vaardigheden uit te breiden op het gebied van samenwerking met naasten en vrijwilligers. Het programma sluit aan op jouw vragen en ervaringen. Deelname is kosteloos voor alle medewerkers van Aafje, Cedrah, Lelie Zorggroep, De Vijverhof en De Zellingen. 

Er zijn drie bijeenkomsten voor zorgmedewerkers in november en december 2025:

Communiceren met naasten

Datum en tijd:  

donderdag 13 november van 13:00 - 16:00 uur 

Locatie: Crimpenersteijn, De Zellingen  VOL!

donderdag 11 december van 13:00 - 16:00 uur

locatie: Tiendhove (LelieZorggroep)

Inhoud: 
Tijdens deze bijeenkomst leer je over het voeren van gesprekken volgens de COUP-methode: Contact leggen, Ondersteunen, Uitnodigen en Participeren. Ook wordt de meerwaarde van samenwerking met naasten en vrijwilligers besproken en krijg je handvatten om zorgvragen en twijfels te bespreken. De bijeenkomst sluit af met een praktische oefening: wat kun je vanaf morgen anders doen?


Samen het zorgplan vormgeven

Datum en tijd: 

27 november van 13:00 - 16:00 uur 

Locatie: Rijckehove, De Zellingen 

Inhoud: 

Deze bijeenkomst geeft praktische handvatten voor goede afstemming in de samenwerking met naasten en vrijwilligers. Er wordt ingegaan op wat wel en niet mag in de samenwerking, en hoe je afspraken maakt en bijstelt. Aan het einde van de bijeenkomst leer je hoe je het team hierin mee kunt nemen.


Aanmelden:

Er is plek voor max. 14 deelnemers. Meld je snel aan!

Voor aanmelding mail naar: info@leernetwerkdedriehoek.nl met je naam, mailadres, organisatie en functie. En vermeld hierbij de datum van de bijeenkomst die je bij wilt wonen.